Monday, 17 September 2012

BMM3105


MENGGUNAKAN INTERNET, ENJIN PENCARI BAHAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
1. Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
2. Mengumpul bahan daripada internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.


Pengenalan 

Penggunaan teknologi komputer dalam bidang pendidikan bukanlah sesuatu yang baru, malah telah lama diperkenalkan di negara-negara maju seperti Amerika dan Eropah sejak awal tahun 60 an lagi. Malaysia tidak ketinggalan dalam menikmati arus pembangunan yang berasaskan komputer ini.

Dalam konteks pendidikan, ia bukan hanya mampu membantu tugas-tugas pengurusan dan pentadbiran, tetapi berpotensi sebagai alat untuk mengayakan lagi persekitaran pengajaran dan pembelajaran bagi hampir semua mata pelajaran.

Antara bahan yang boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu seperti audio, video, grafik dan teks. Bahan-bahan ini sangat berguna kerana dapat merangsang minat murid.

Rujukan :
http://www.angelfire.com/bug/rangkaian0/kelebihan_internet.htm

1. Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
a) Bahan audio
Bahan audio adalah bahan yang berbunyi seperti lagu, nada atau sebagainya. Contohnya, guru boleh menggunakan bunyi ikan untuk menggambarkan sekor ikan, membunyikan bunyi ayam bagi menggambarkan ayam. Melalui penggunaan bahan itu, pelajar dapat membina satu imiginasi dalam membentuk pembendaharaan kata.

Contoh bahan audio :
b) Bahan video
Biasanya pemilihan alat bahan bantu mengajar mempunyai hubungkait dengan strategi pemusatan bahan. Media pembelajaran seperti video yang terdiri daripada gabungan pelbagai multimedia telah terbukti dapat meningkatkan minat dan sikap pelajar terhadap proses pembelajaran. Televisyen dan pita video telah berjaya menjadi suatu media dalam pendidikan tidak formal dan formal.

Contoh  video:

Video lain:


c) Bahan grafik
Bagi seorang guru, pengetahuan terhadap aspek penghasilan bahan grafik digital sangat perlu. Hal ini disebabkan kehendak tugasan mengajar yang memerlukan mereka menyediakan Bahan Bantu Mengajar (BBM) atau Bahan Bantu Belajar (BBB). Kemampuan dan kemahiran guru untuk menghasilkan bahan grafik yang sesuai mampu menarik perhatian dan tumpuan pelajarnya. Bahan yang menarik dan disediakan dalam pelbagai bentuk, warna, dimensi dan komposisi mampu memberikan gambaran yang lebih jelas dan teliti tentang sesuatu topik pembelajaran yang hendak disampaikan. Dengan itu, objektif pengajaran dan pembelajaran mudah dicapai dengan bantuan bahan grafik tersebut.

Bahan grafik merupakan satu istilah umum yang merujuk kepada semua jenis unsur visual yang menyokong teks untuk menjadikan sesuatu mesej bercetak lebih jelas dan menarik.

Bahan grafik boleh dibahagikan kepada tiga kategori umum, iaitu:

Grafik Seni :
Merujuk ilustrasi, gambar foto dan lukisan yang digunakan untuk menyalurkan maklumat dan kesan emosi melalui imej dan bukannya menerusi kata-kata







Gambar yang saya paparkan adalah seekor gajah,ulat dan keratapi. Untuk menambah daya rangsangan murid, saya boleh menggunakan bahan audio bunyi gajah dan keratapi. Bahan ini dapat menarik perhatian murid daripada jemu dan bosan ketika belajar.



Bahan gambar seperti poster "Bangsa Membaca Bangsa Berjaya" dan buku boleh menjadi bahan bantu mengajar bagi memantapkan lagi aktiviti pembelajaran



Reka Bentuk :
Susunan rekaan yang merangkumi keseluruhan buku, berdasarkan susunan unsur asas dalam rekaan seperti prinsip rekaan, struktur rekaan, warna, bleed, akas (reverse) bagi menjadikan sesuatu rekaan bahan terbitan itu menarik. 



Grafik Maklumat :
Merujuk carta, jadual, peta, dan rajah yang digunakan untuk menyalurkan maklumat secara visual.

Penggunaan "SmartArt Graphic" melalui PowerPoint dapat memudahkan kerja bagi membuat grafik maklumat.


Contoh :
Penggunaan bahan grafik seperti peta minda, jadual dan carta memudahkan proses pembelajaran.


Ciri-ciri bahan grafik yang baik :

Mempunyai nilai kandungan - visual yang terdapat pada bahan grafik dapat membawai makna yang tersurat dan tersirat, meringkaskan maklumat, menyampaikan maklumat dengan tepat, dan mempunyai nilai seni dan penggabungan kesemua unsur seni, seperti garisan, warna, bentuk, rupa, dan ruang yang memberi kesan keindahan dan membangkitkan emosi. 

d) Bahan teks
Bahan teks boleh digunakan seperti pencarian melalui laman sesawang


Contoh 1  : Pantun 

Menjerat seladang di tepi hutan, 
berat tulang tapi kuat makan.


Sudah bertiti tiada bergalah, 
buah hati tiada yang salah.

Menyuling air pada senja sepi, 
si juling air terbawa ke mimpi.


Kepal pulut di dalam piring, 
gatal mulut kena tempeleng.


Menjala senangin dapat di beting, 
si kepala angin cepat melenting

Contoh 2 :  Lirik

"KERETA KECIL"
BAPAKU PULANG DARI KOTA,
BAPAKU BELIKAN KERETA,
KERETA KECIL WARNA MERAH,
BOLEH KU BAWA KE SEKOLAH,
PON, PON, PON, PON, PON, PON, PON,
KERETA KECIL KU BERBUNYI,
MARILAH ADIK MARI NAIK,
BOLEH KU BAWA KE RUMAH NENEK.
Untuk mendengar lagunya sila klik "Kereta Kecil"
Lirik lagu a e i o u

a e i o u………. a e i o u
a e i…..a e i….a e i o u
a    bunyi   ayam
kok kok kok                                                          
e panggil emak
emak….
i    ikan
berenang di dalam kolam
otak yang bijak
u    ular membelit

a e i…..a e i….a e i o u

Contoh 3 :Cerita

SANG KANCIL,SANG KERBAU DAN SANG BUAYA
Ada satu cerita berkenaan sang kancil, sang kerbau dan sang buaya. Ceritanya lebih kurang mcm ni:
Satu hari sang buaya berenang-renang di sekitar sungai mencari makanan. Kemudian entah macam mana sebatang pokok reput tumbang lalu menghempap badan sang buaya yang malang.
"Tolong, tolong aku," kata sang buaya mendayu-dayu sambil menahan kesakitan namun tidak ada satu makhluk pun yang mendengar teriakannya.
Dijadikan cerita maka dengan takdir Illahi seekor kerbau melalui kawasan sungai itu untuk meminum air. Alangkah gembiranya sang buaya apabila melihat kelibat sang kerbau lalu dia berkata,
"Wahai sang kerbau yang budiman, tolonglah aku untuk mengalihkan batang kayu yang menimpa badanku ini dengan menggunakan tandukmu yang kuat itu. Sudah seharian aku meminta tolong tapi tidak ada satu haiwan pun yang mendengar panggilanku. Tolonglah aku wahai sahabat."
Sang kerbau berfikir sejenak lalu berkata, "Aku boleh menolongmu wahai buaya tapi dengan satu syarat. Janganlah kau apa-apakan aku nanti setelah aku mengalihkan batang kayu itu dari badanmu."
"Baiklah, aku berjanji" kata sang buaya. Lalu dengan segala kudrat dan kekuatannya sang kerbau pun mengangkat batang kayu tersebut dari badan sang buaya dan mencampakkannya ke tepi. Akan tetapi dengan tiba-tiba dan tanpa disangka-sangka sang buaya lalu mengigit kaki sang kerbau setelah dia boleh bergerak.
"Aduhhhhh!!!!!!!" jerit sang kerbau kesakitan.
"Kamu sudah berjanji padaku untuk tidak mengapa-apakan diriku namun kenapa kamu mengigit kaki disaat aku telah menolongmu wahai sang buaya," kata sang kerbau sambil meringis kesakitan.
Lalu sang buaya berkata tanpa melepaskan kaki sang kerbau, "ketahuilah olehmu wahai sang kerbau, aku tertimpa oleh batang kayu buruk tersebut kerana pada masa itu aku sedang mencari makanan dan telah seharian aku tidak menjamah makanan. Aku berterima kasih padamu kerana menolongku namun aku tidak boleh melepaskan hidangan yang sudah sedia ada dihadapan mataku."
Mendengar kata-kata sang buaya yang tidak mengenang budi itu timbullah penyesalan dalam diri sang kerbau kerana mempercayai dan menolong sang buaya. Bak kata pepatah melayu "sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna.
Namun Tuhan itu Maha Kuasa, ditakdirkan seekor kancil melalui kawasan dimana sang kerbau dan sang buaya berada dan telah mendengar segala perbualan antara sang kerbau dan sang buaya. Sang kancil merasa simpati dengan sang kerbau kerana telah ditipu oleh sang buaya lalu sang kancil merancang helah untuk membebaskan sang kerbau.
Lalu sang kancil pun pergi ke tempat dimana sang kencil dan sang buaya berada lalu sang kancil bertanya, "Apakah yang telah terjadi di sini wahai sang buaya, sang kerbau? lalu sang buaya dan sang kerbau pun menceritakan apa yang telah terjadi dari mula sampai akhir. Sang kerbau mempertahankan pendiriannya yang sang buaya tidak sepatutnya memungkiri janji. Sang buaya pulak mengatakan bahawa dia sebenarnya tidak bersalah kerana sudah lumrah alam bahawa sang kerbau adalah makanannya.
"Baiklah, aku akan memutuskan siapa diantara kamu berdua yang berkata benar tapi sebelum itu aku ingin melihat situasi sebenar bagaimana sang buaya ditimpa pokok kayu sehinggalah sang kerbau datang menolong." Kata sang kancil dan kedua-dua haiwan itupun bersetuju.
Wahai sang buaya, lepaskanlah dulu cengkaman mulutmu dari kaki sang kerbau dan sang kerbau, angkatlah kembali batang pokok kayu tersebut dan letakkan di atas badan sang buaya." arah sang kancil. Setelah cengkaman mulut sang buaya terlepas dari sang kerbau maka sang kerbau menjalankan tugasnya mengangkat batang kayu yang menghempap badan sang buaya dan meletakkan di atas sang buaya sehingga sang buaya tidak dapat bergerak.
Setelah semuanya selesai, lalu berkatalah sang kancil kepada sang kerbau,
"Hahh!! Apa lagi yang kamu tunggu,inilah masanya untuk kamu melepaskan diri dari sang buaya yang keji ini." Barulah sang kerbau menyedari yang itu semuanya adalah tipu muslihat sang kancil semata-mata. Setelah mengucapkan berbanyak terima kasih kerana sang kancil telah menolongnya, maka tanpa berlengah-lengah lagi sang kerbau pun segera beredar dari kawasan itu.
Berlainan pula dengan apa yang dialami oleh sang buaya. Tidak disangkanya sama sekali bahawa dirinya telah ditipu oleh sang kancil yang berbadan kecil itu. Lalu dia berkata, "Sungguh keji helahmu wahai sang kancil. Menipuku sehingga membuatkan aku melepaskan makananku, huhh!!!!!!!
Lalu sang kancil membalas,"Itulah balasan buat mereka yang memungkiri janji. Madu yang diberi kamu balas dengan tuba. Perbuatan baik sang kerbau kamu balas dengan kejahatan, nafsu serakahmu membuatkan kamu memungkiri janji yang kamu telah buat. Inilah balasan yang terbaik buat makhluk yang tidak tahu bersyukur seperti kamu.
SEKIAN.....
MORAL OF THE STORY
~ Ada mata pandang, PANDANG..~
~ Ada telinga, DENGAR..~
~ Ada mulut, DIAM..~
~ Ada otak, FIKIR..~
~ Ada hati, RASA..~
Cerita lain:

Rujukan:


Sekian.....

No comments:

Post a Comment