Wednesday, 19 September 2012

INTERAKSI 2


TAJUK 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN  
                               PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
4.0 Sinopsis
    Kandungan tajuk ini memberi panduan kepada para pelajar membuat pemilihan bahan internet untuk pengajaran dan pembelajaran BM. Pemilihan bahan termasuklah memilih bahan sastera,memilih bahan tatabahasa dan memilih bahan bidang ilmu lain.

4.1 Hasil Pembelajaran
4.1.1 Mensintesis maklumat dari pelbagai sumber untuk mendapatkan bahan.

4.2 Menterjemah pengetahuan dalam memilih bahan yang sesuai untuk pengajaran bahasa

4.3 Komponen Modul Pembelajaran
4.3.1 Pemilihan Bahan Internet Untuk Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu
      Bahan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu begitu banyak di alam maya kini. Namun, pemilihan yang bijak, tepat dan berguna harus dititikberatkan oleh pengguna. Pemilihan bahan harus diberikan perhatian tentang beberapa aspek. Antara ialah 
Rajah 1: aspek Pemilihan Bahan Internet

 Dalam bidang pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat tiga bidang utama yang dijadikan"kata kunci" dalam pencarian bahan pengajaran di internet.
a) Memilih bahan sastera
     Kesusasteraan merupakan bidang penting dalam Bahasa Melayu. Pemilihan bahan
kesusasteraan harus teliti bedasarkan ciri-ciri pemilihan bahan dalam Rajah 20 di atas. Genre sastera adalah kategori atau jenis karya sastera atau seni yang dicirikan dengan sesuatu gaya, bentuk atau kandungan tertentu. Bahan sastera ini merangkumi :

 Rajah 2: Jenis Bahan Sastera

Rajah 3 :Proses pemilihan bahan sastera

     Pemilihan bahan sastera mempunyai unsur-unsur tertentu yang berkait rapat dengan bidang kesusasteraan. Menurut Hasim Awang (2003),empat unsur utama harus diteliti ketika memilih bahan sastera dalam internet. Antaranya :
Rajah 4:Unsur Pemilihan Bahan Internet

b) Pemilihan Bahan Tatabahasa
Tatabahasa merupakan bidang yang menumpukan perhatian terhadap :
Rajah 5 : Pengenalan Tatabahasa

Kajian tentang bidang tatabahasa, dilakukan daripada dua aspek yang utama iaitu:
Rajah 6 : Bidang Tatabahasa

    Berdasarkan aspek pendidikan sebelum guru-guru menggunakan bahan-bahan sumber dari internet, sama ada untuk pengajaran dan pembelajaran secara langsung di bilik darjah atau sekadar sebagai bahan bantu mengajar yang telahg terlebih dahulu dimuat turun, proses penilaian dan pemilihan perlu dilakukan. Hal ini perlu dilakukan supaya bahan sumber yang digunakan itu benar-benar membantu proses pengajaran dan pembelajaran.Perkara ini bagi mengelakkan timbulnya kesan negatif yang tidak dikehendaki atau dijangka kepada proses pengajaran dan pembelajaran.

4.3.2 Faktor penyebab mengapa perlunya pemilihan dan penilaian bahan
Menurut Neil (99) beberapa faktor harus dititikberatkan dalam mencari bahan dalam internet.
Antaranya :

4.3.3 Langkah-Langkah Pemilihan Bahan Bahasa Melayu
Rajah 8 : Langkah Pemilihan Bahan Internet
Cadangan Aktiviti
a) Secara kumpulan, berbincang tentang ciri-ciri bahan p&p yang sesuai.
        i) Menentukan kata kunci yang sesuai dalam enjin pencari.
        ii) Penggunaan tanda pengikat kata (" ")
        iii)Penggunaan tanda tambah (+)
        iv) Mengakses daripada pelbagai laman sesawang bahan sastera dan bahan tatabahasa.
b) Secara individu, pelajar mengumpul bahan sastera, tatabahasa dan bidang ilmu lain ke dalam folder kursus.


TAJUK 5: MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK, LAMAN WEB PEMBELAJARAN DAN PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU


5.0 Sinopsis
     Kandungan tajuk ini memberi panduan kepada para pelajar mengetahui prosedur, membina dan menggunakan Tapak Pembelajaran dan Laman Sesawang bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.

5.1 Hasil Pembelajaran
5.1.1 Membuat refleksi dan penilaian dalam membina tapak dan laman web.

5.1.2 Mengamalkan pengetahuan dan kemahiran untuk membina laman dan tapak.

5.3 Komponen Pembelajaran
      5.3.1 Membina dan menggunakan Tapak Pembelajaran, Laman WEB
                    Pembelajaran dan Pakej Tutorial Pembelajaran dalam P&P Bahasa Melayu. Menurut Rosiadi. Et. all ( 2004 ) perkembangan teknologi dan ICT telah meningkatkan penggunaan internet di Malaysia termasuklah penggunaannya dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Terdapat beberapa cadangan am dan pecahan di dalamnya. Antaranya ialah:



Rajah 9: Cadangan Pembelajaran Berasaskan Web

5.3.2 Penghasilan bahan pengajaran yang baik dan berkesan
           Penilaian yang rapi perlu dilaksanakan oleh pentadbir atau guru untuk mencari bahan yang sesuai yang dapat meningkatkan pembelajaran pelajaran pelajar bagi mengelakkan kerugian atau mendapat bahan yang tidak bermutu serta tidak mencapai kehendak pembelajaran. Dalam proses penilaian bahan pengajaran dan pembelajaran yang berasaskan web beberapa faktor perlu dipertimbangkan.
          Menurut Rosiadi et.all. ( 2004 ) terdapat beberapa soalan yang perlu diberikan
perhatian dan penekanan dalam penilaian bahan Pembelajaran Berasaskan Web
iaitu:
               i. Adakah mematuhi ciri-ciri bahan pembelajaran berbantukan komputer?
               ii. Adakah ¡§screen design issues¡¨ telah diambil kira?
               iii. Adakah kaedah penyampaian bahan Pembelajaran Berasaskan Web berkesan?
Bagi menjawab persoalan ( i) adalah perlu untuk kita mengetahui ciri- ciri pembelajaran berbantukan komputer. Antaranya adalah
Rajah 10: Ciri- Ciri Pembelajaran Berbantukan Komputer

5.3.3 Asas Pembinaan Tapak Pembelajaran
Untuk membangunkan satu program multimedia yang baik, kita mestilah mengikuti beberapa prinsip reka bantuk skrin seperti:
Rajah 11: Asas Pembinaan Tapak Pembelajaran

5.3.4 Prosedur pembinaan tapak pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.
           Tapak Pembelajaran boleh diwujudkan sama ada melalui perisisan Microsoft PowerPoint dengan capaian hyperlink atau melalui laman web atau blog secara capaian on-line internet.
           Terdapat beberapa langkah dalam pembinaan tapak pembelajaran. Sebagai panduan umum, tapak pembelajaran ini boleh dibina dengan mengikuti beberapa langkah di bawah.



Cadangan Aktiviti
a) Berbincang tentang penyediaan tapak dan laman sesawang pembelajaran.
b) Membina tapak pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.

TAJUK 6 : MEMBINA DAN MENGAPLIKASIKAN STRUKTUR PERPAUTAN DALAM PENYUSUNAN BAHAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

         Dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, struktur perpautan merupakan asas kepada percambahan ilmu lain. Bagi memudahkan proses pautan berlaku, guru hendaklah mahir dalam membina struktur pautan yang memenuhi ciri dan prinsip rekaannya. Terdapat empat jenis struktur perpautan iaitu :
Rajah 12 : Jenis Struktur Perpautan

      Penggunaan struktur perpautan atau lebih dikenali dengan 'hyperlink'ini begitu penting dalam merangka:
Rajah 13 : Penggunaan Struktur Perpautan

6.1 Struktur Hierarki dan Struktur Komposit
Rajah 14 : Struktur Hierarki

Rajah 15 : Struktur Komposit
Contoh struktur hirrarki

6.2 STRUKTUR LINEAR
6.3 STRUKTUR RANGKAIAN
Cadangan Aktiviti
a) Membina satu bahan bantu mengajar yang menggunakan struktur pertautan
           # Hierarki dan Struktur Komposit
           #Struktur Linear
           # Struktur Rangkaian

No comments:

Post a Comment